GOED GEHOLPEN
FINANCIEEL ADVIES NODIG? DE FNV HELPT.
Tekst Luuk Obbink Beeld Lenny van den Boogaard
FNV-leden met financiële vragen kunnen terecht bij een Adviseur Sociale Voorzieningen van de vakbond, zoals kaderlid Henk Mijdam (74). ‘Met mijn advies verdienen mensen hun FNV-lidmaatschap ruimschoots terug.’
Voor financieel advies moet je bij Henk Mijdam zijn. Tot hij veertien jaar geleden na een reorganisatie zijn loopbaan bij ABN-AMRO kon beëindigen, was hij achtereenvolgens accountmanager annex klantadviseur en facilitymanager. Het kaderlid praat over pensioenen, hypotheken en financiële valkuilen alsof het om een halfje bruin bij de bakker gaat.
Kruisje
Financiële vragen van leden komen doorgaans binnen vanuit het Contactcenter van de FNV, maar vaak ook via Mijdams andere functie: als Contactpersoon Senioren (CPS’er) belt hij maandelijks enkele tientallen leden die bijna de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. ‘Mensen hebben dan vaak vragen, bijvoorbeeld over de heffingskorting. Waar moet je het kruisje zetten op het formulier van de SVB?’
Blij mee
Maar voor het echte werk moet de adviseur wel even gaan zitten. Zoals voor de vrouw die wilde stoppen met werken, maar niet wist of dat haalbaar was. ‘Dan moet ik de hele situatie in kaart brengen, met alle berekeningen erbij. Het leek allemaal heel krap, maar ze had buiten de toeslagen gerekend die ze bij het lagere inkomen zou krijgen. Ook dat heb ik voor haar kunnen uitrekenen. Daar was ze erg blij mee.’
Nog zo’n kwestie: een man moet naar een verpleegtehuis. Hoe zit het dan met zijn AOW en die van zijn partner? ‘Samen krijgen ze minder dan twee individuen. Hoe is de situatie als de twee niet meer samenwonen?’
Geen lid
Een enkele keer stoot Mijdam ook zijn neus. ‘Ik werd benaderd door een lid dat advies wilde voor haar moeder, die bleek alleen een schoenendoos met bonnen te hebben. Daar kon ik niks mee en toen bleek ook nog eens dat zijzelf helemaal geen lid was. Tja, ik moet me niet voor een karretje laten spannen.’
Overwaarde
En nogal eens komt zijn kennis vanuit zijn financiële achtergrond van pas. Zoals bij de zieke verpleegkundige, die met haar teruggelopen inkomen de eindjes niet meer aan elkaar kon knopen. ‘We zijn er even goed voor gaan zitten en toen werd duidelijk dat haar huis een forse overwaarde had ten opzichte van een hypotheek, waar ze relatief veel rente voor betaalde. Door rentemiddeling of de hypotheek over te sluiten, konden haar maandlasten stevig omlaag. Daar was ze zelf nooit achter gekomen. Zo verdienen mensen hun lidmaatschap van de FNV ruimschoots terug.’
De FNV helpt!
Heb jij een financiële vraag, bijvoorbeeld over AOW en pensioen, Wmo, hypotheek of gemeentelijke regelingen? Dan kun je terecht bij de Adviseur Sociale Voorzieningen van de FNV! Bel het Contactcenter 088 368 0 368 of kijk op www.fnv.nl/adviesbijgeldzorgen