NEDERLAND VERDIENT BETER!
‘ZO ZAG IK MIJN PENSIOEN NIET VOOR ME’
Tekst Bart Speleers Beeld De Beeldredaktie/Erik van der Burgt
Gepensioneerde Gerard Kroezen (69) komt niet rond en heeft noodgedwongen zijn werk als touringcarchauffeur weer opgepakt.
Na veertig jaar werken als touringcarchauffeur gaat Gerard Kroezen uit Kerkdriel in 2020 met pensioen. Op pad met zijn vrouw, meer tijd voor de kleinkinderen, vrije tijd: Kroezen heeft er zin in.
Inflatie
Alleen valt het financieel nogal tegen. ‘Ik dacht dat ik alles goed geregeld had, maar het leven is zo schreeuwend duur geworden door de inflatie, dat het niet meer te betalen is. Wij wonen in een groot, oud huis, waardoor we ons blauw betalen aan verwarming. Maar ook de gemeentelijke lasten, zoals de OZB, stijgen enorm. ’
De pijnlijke conclusie is dat het echtpaar het financieel niet meer trekt. ‘Dus we wilden ons huis verkopen en iets goedkopers kopen of huren, maar ook dat bleek onmogelijk. Er is niks betaalbaars te vinden!’
Moeite mee
Noodgedwongen gaat Kroezen weer aan het werk in zijn oude beroep. ‘Gelukkig kon dat, omdat er een groot tekort aan touringcarchauffeurs is, maar zo zag ik m’n pensioen toch niet voor me.’ Kroezen werkt nu twintig tot vijftig uur per week. ‘Ik doe allerlei ritten, van schoolreisjes naar de Efteling tot meerdaagse busreizen naar het buitenland. Gelukkig vind ik mijn werk leuk, dat scheelt, maar mijn vrouw heeft er meer moeite mee. Zij wil ook wel ’s samen ergens naartoe, dus rijdt ze af en toe met me mee in de bus.’
Schijntje
In de touringcarsector zijn de chauffeurs slecht af, vindt Kroezen. ‘Het salaris is veel te laag, dat is altijd zo geweest. Met een hoger salaris was mijn pensioen ook leefbaar geweest. Bovendien worden van ieder gewerkt uur maar vijftig minuten uitbetaald. Ik maak dagen van vijftien uur, maar daarvan krijg ik er dus maar twaalf betaald. En de koffie onderweg moet je ook nog zelf betalen, dat is tegenwoordig ook minstens drie euro.’
In de cao voor touringcarchauffeurs is vorig jaar met het CNV, maar zonder de FNV, een loonstijging van elf procent in drie jaar afgesproken. Veel te mager, zegt Kroezen. ‘Met deze inflatie is het een schijntje.’
Hoger loon
Volgens Kroezen moet er een aantal zaken sterk verbeteren, zodat werkenden en gepensioneerden een leefbaar inkomen hebben. ‘Het loon moet omhoog, naar 14 euro per uur. Daardoor bouwen werknemers ook meer pensioen op. Daarnaast gaat met een hoger wettelijk minimumloon ook de AOW omhoog, omdat die aan elkaar gekoppeld zijn.’
Over de brug
De buschauffeur heeft zich aangesloten bij Nederland verdient beter!, de FNV-campagne Voor 14 en een hogere AOW. ‘Ik doe mee met acties, vertel mensen dat ze een hoger loon verdienen en dat dat ook belangrijk is voor hun pensioen. Onlangs heb ik twee dagen gestaakt voor een fatsoenlijke loonsverhoging, die ook nodig is om jongeren aan te trekken. Door de vergrijzing in de sector en het groeiende personeelstekort zullen werkgevers over de brug moeten komen.’
Sluit je ook aan bij Nederland verdient beter!