BELASTINGSERVICE FNV

CORONAPROOF AANGIFTE DOEN

Tekst Bart Speleers Beeld FNV

VEEL LEDEN MAAKTEN GEBRUIK VAN DE TELEFONISCHE HELPDESK, DIE ZE ALS HEEL GOED EN PRETTIG HEBBEN ERVAREN

Door corona moest Belastingservice FNV alle afspraken voor het invullen van belastingaangiften annuleren. In de zomer volgde een inhaalslag. Tot opluchting van veel senioren. ‘Ik werd een beetje onrustig van dat belastinggedoe.’

Elk jaar laten veel leden van FNV Senioren hun belastingaangifte invullen door de vrijwillige deskundigen van Belastingservice FNV. Ook dit voorjaar stonden al veel afspraken ingepland op honderden invullocaties, toen corona genadeloos toesloeg. De FNV besloot tot sluiting van alle vakbondshuizen vanwege de veiligheid van werknemers, vrijwilligers en leden. Alle afspraken voor de belastingaangiften werden afgezegd.

HELPDESK

Maar Belastingservice FNV tuigde razendsnel een ‘invulservice op afstand’ op, waardoor leden telefonisch of per mail geholpen konden worden met hun aangifte, waarvan de deadline ondertussen naar 1 september was verschoven. Veel leden maakten gebruik van de telefonische helpdesk, die ze als heel goed en prettig hebben ervaren.

VERTROUWEN

Na de versoepeling van de coronamaatregelen, konden leden ook weer op een groot aantal invullocaties terecht. ‘Daar waren vooral veel seniorleden blij mee’, vertelt Tonnie Bergmans (75), belastinginvuller in het Nijmeegse vakbondshuis. ‘Het is voor hen een drempel om zoiets als de belastingaangifte telefonisch of via internet te doen. Zij hebben liever een direct gesprek, dat geeft vertrouwen en zo zijn ze het ook gewend.’

SKYPEN

Daar is het echtpaar Bekker het mee eens. Zij laten hun aangifte op een warme augustusdag in Nijmegen invullen. ‘Het is toch fijner om echt even met de belastinginvuller te zitten’, zegt mevrouw Bekker (86). ‘Telefonisch lijkt me niet prettig’, vult meneer Bekker (90) aan. ‘Dat vind ik net zoiets als skypen met de kleinkinderen in coronatijd, ik zie ze liever in het echt.’

VASTE PRIK

Het echtpaar laat al jarenlang de belastingaangiften invullen door Belastingservice FNV. ‘Elk jaar is het vaste prik, dus toen de afspraak werd afgezegd, werd ik wat onrustig’, vertelt mevrouw Bekker. ‘Dan speelt er telkens door je hoofd: o ja, dat belastinggedoe, dat moeten we niet vergeten.’ Dus toen ze het bericht ontving dat het invulspreekuur in het vakbondshuis weer werd geopend, heeft ze gelijk een afspraak via internet gemaakt. ‘Fijn, de aangifte is nu weer gedaan, dat geeft een goed gevoel’, aldus mevrouw Bekker.

CORONAPROOF

In vakbondshuis Nijmegen werden in juli en augustus achthonderd afspraken en twaalfhonderd aangiften afgewerkt. Dat vergde een forse inspanning van de vrijwilligers in de Gelderse plaats, net als op alle andere locaties in het land. ‘De meeste vrijwilligers en bezoekers in Nijmegen zijn 65+ en kwetsbaar, dus onze zorg ging uiteraard uit naar de veiligheid van iedereen’, vertelt kaderlid André van der Aart (62), coördinator in Nijmegen. ‘Dus we hebben het vakbondshuis eerst ‘coronaproof’ gemaakt, met looproutes, handgel bij de voordeur, afstand tussen zitplaatsen en het aanstellen van een toezichthouder.’

DIGIBEET

Op deze augustusdag staan in Nijmegen 35 afspraken gepland. De meeste bezoekers zijn senior. ‘Een aantal komt dus omdat ze een echt gesprek prettiger en vertrouwder vinden’, zegt Van der Aart. ‘Maar er is ook een grote groep ouderen die de aangifte niet zelf kan doen, doordat ze digibeet zijn, geen computer hebben of het overzicht missen. Het voelt goed dat we deze leden zo kunnen helpen.’

‘FIJN, DE AANGIFTE IS NU WEER GEDAAN, DAT GEEFT EEN GOED GEVOEL’

Heb je vragen over belastingzaken, aangifte of toeslagen? De vrijwilligers van Belastingservice FNV staan voor je klaar. Bel met 088 368 0 368 voor het maken van een (telefonische) afspraak of mail naar fiscalevragen@vereniging.fnv.nl

Kijk hier voor actuele informatie!

Deel deze pagina