LETSELSCHADE

VERGOEDING NA MEDISCHE FOUT

Goed geholpen door de FNV

Tekst Luuk Obbink Beeld Marijn van der Waa

‘HOE KON DE RADIOLOOG HET ZO MIS HEBBEN?’

Koen Rozendaal (72) werd slachtoffer van een medische blunder, maar ving bot bij zijn rechtsbijstandverzekering. Hij berustte daar in, tot hij bedacht dat hij al vele jaren lid was van de FNV. ‘Ik ben geweldig geholpen.’

‘Vrijdag 9 augustus 2019, om tien over half drie.’ Ina Beets (81) weet nog precies wanneer het leven van haar partner Koen Rozendaal (72) een wending nam die hij toen nog niet kon overzien. ‘Ik was even in de tuin van onze dochter, hier vlakbij. Er lag een tuinslang en ik dacht nog: die moet ik opruimen, want daar kun je lelijk over struikelen. Ik was nog niet uitgedacht of bam, daar lag ik.’ Met een kapotte knie, een paar zere ribben, een wond aan zijn hoofd, maar vooral een zeer pijnlijke hand, die almaar dikker werd. ‘Ik dacht: dat gaat vanzelf wel over, maar ik was toevallig ook even bij de apotheek en daar zeiden ze dat dit echt niet normaal was.’

Huisarts

De huisarts verwees hem vervolgens onmiddellijk door naar het ziekenhuis. Daar zijn foto’s gemaakt, waar de radioloog uit concludeerde dat er niets aan de hand was. ‘Ja, leuke woordspeling, dat wel.’ Toen na een week zijn linkerhand onverminderd pijnlijk en dik was, besloot hij toch maar weer naar de huisarts te gaan. Die belde ter plekke met de radioloog, die vasthield aan de diagnose dat Rozendaal niks mankeerde. ‘Dan weet ik genoeg’, citeert hij de huisarts, die hiermee wilde zeggen dat hij nul vertrouwen had in het oordeel van deze radioloog. De arts adviseerde Rozendaal contact te zoeken met een in handen gespecialiseerde kliniek.

Pijn

Het duurde echter drie weken voor hij daar terecht kon. Mede aan de hand van de foto’s die de kliniek had opgevraagd bij het ziekenhuis, was daar de conclusie dat de pink uit de kom was en dat hij eigenlijk binnen 24 uur geopereerd had moeten worden. Er volgden drie operaties, waarbij de pink in eerste instantie met schroeven werd vastgezet. Bij een tweede operatie gingen de schroeven eruit, waarop een derde ingreep nodig bleek om een plaatje in zijn hand te zetten. ‘Hier’, zegt hij, terwijl hij de ritssluiting toont. De hand is echter nooit meer de oude geworden. ‘Ik heb er geen kracht meer in, mijn pink en ringvinger zijn heel vaak koud en ik heb doorlopend pijn.’

Excuses

Dit zou het eind van het verhaal zijn geweest, ware het niet dat Ina en Koen tijdens een wandeling een medewerker van het ziekenhuis troffen. ‘Zij zei dat we hier werk van moesten maken en dat het ziekenhuis verzekerd is voor dit soort kwesties.’ Rozendaal zocht contact met de radioloog, die dezelfde dag nog terugbelde. Hij had de foto’s nog eens samen met collega’s bekeken en gezien dat hij het mis had gehad. ‘Hij was er heel eerlijk over: honderdduizend excuses. Ik heb geen behoefte om hem aan de schandpaal te nagelen, maar heb wel mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Toen bleek dat er van alles is verzekerd, behalve letselschade.’

Fout erkend

Wederom had de kwestie hiermee kunnen eindigen, maar er ging de oud-internationaal chauffeur en voormalig magazijnmedewerker opeens een lichtje op. ‘Verrek, ik ben al tientallen jaren lid van de FNV en daar zit een letselschadeverzekering bij.’ Na een telefoontje naar de FNV startte het traject, met het invullen van veel papieren en een onderzoek van een expertisearts, die een rapport van 35 pagina’s over de kwestie opstelde. ‘Mede doordat corona er tussendoor kwam, heeft het al met al best een tijd geduurd, maar het was wel fijn dat er geen welles-nietes is ontstaan over de medische fout. Die heeft het ziekenhuis erkend.’

Vergoeding

Vraag twee was wat de hoogte van de vergoeding zou moeten zijn. Rozendaal dacht aan een paar duizend euro, ‘maar de jurist van de FNV zei zoiets als: dat zul je dan nog wel zien.’ Ina Beets: ‘Koen was al geen grote klusser, maar het schilderwerk aan huis en het plaatsen van een schutting gaan nu echt niet meer. Daar wordt wel rekening mee gehouden. Als Koen nog had gewerkt, was de vergoeding veel hoger geweest.’ Waar het bedrag op is uitgekomen, willen de twee liever niet vertellen. ‘Later we het erop houden dat we er een prima tweedehands auto van zouden kunnen kopen’, zegt Rozendaal.

Geen gevoel

Eind goed al goed? Deels. ‘Het blijft een raadsel hoe de radioloog het zo mis heeft kunnen hebben. Was het gewoon vrijdagmiddag en wilde hij naar huis? We zullen het nooit weten en het doet er ook niet veel meer toe. Maar die hand komt nooit meer goed. Soms heb ik er geen gevoel in en een tas met boodschappen draag ik rechts. Met eten valt mijn vork soms op de grond.’ Beets: ‘We hebben altijd gekampeerd, maar pinnen in de grond slaan en eruit trekken gaat niet meer.’ De vouwwagen waarmee het stel 22 jaar door Europa trok en die kort voor de val de geest gaf, is nooit meer vervangen. ‘Maar alle lof voor de FNV. Perfect hoe dit is aangepakt en hoe we bij elke stap op de hoogte zijn gehouden.’

‘DAAR LAG IK, MET EEN ZEER PIJNLIJKE HAND’

HULP BIJ LETSELSCHADE

Juridische hulp bij letselschade is, conform algemene voorwaarden, kosteloos voor alle FNV-leden en in sommige gevallen hun gezinsleden, ongeacht of deze schade op het werk of in een privésituatie is ontstaan. Juristen onderzoeken of er recht is op een schadevergoeding en staan leden bij. De FNV is houder van het Nationaal Keurmerk Letselschade.

Meer weten over hulp bij letselschade? Kijk dan op fnv.nl/letselschade of bel ons Contactcenter: 088 368 0 368.

Deel deze pagina