Een bezoek aan het Openluchtmuseum in Arnhem is niet compleet als je niet met de tram bent geweest. Het traject waar de tien antieke trams op rijden loopt door het hele park, is 1,8 kilometer lang en stopt bij zes haltes. De trams, waarvan de oudste meer dan honderd jaar is, worden bemand door 125 vrijwilligers. De jongste vrijwilliger is zeventien jaar, de oudste 77, en de meesten zijn gepensioneerd en man. Ongeveer vijftien vrijwilligers zijn vrouw.
Jongensdroom
Onder de machinisten en conducteurs zijn nogal wat tramfanaten, die hun hele leven al dromen van een baan als trambestuurder. Zoals Jan Zweers (70), tot zijn pensionering registeraccountant. ‘Trambestuurder worden is een oude jongensdroom, en die is eindelijk op mijn 68e in vervulling gegaan.’
Passie
Jan van IJsseldijk (70) heeft al vanaf zijn jeugd een passie voor trams en trein. Hij is dan ook niet voor niks softwaretester van reizigersinformatie geworden bij de NS. Hij is nu conducteur in het museum, maar zijn ‘uitdaging is om met het materieel te rijden’. ‘Aan het eind van het jaar hoop ik te beginnen met de opleiding tot trambestuurder.’
Opleiding
Die opleiding is overigens niet eenvoudig, en vergelijkbaar met die van betaalde trambestuurders in de stad. De aankomend bestuurders moeten ongeveer honderd uur investeren in studie, praktijklessen en examen doen. Trambestuurders worden elk jaar medisch gekeurd en mogen tot hun 78e een tram besturen.
Conducteur
Voordat je trambestuurder mag worden, moet je minimaal een jaar als conducteur werken. Maar veel conducteurs willen gewoon lekker conducteur blijven. Vooral voor het contact met de bezoekers. ‘Je moet als conducteur goed met mensen kunnen omgaan’, vertelt Rigo Montfrooy (75). ‘En dat kan ik goed. Dat heb ik geleerd toen ik dames- en herenkapper was.’
Meer lezen?
Meer over de trams, de remise en de bushaltes in het Openluchtmuseum lees je hier. Betaald of als vrijwilliger werken in het museum? Kijk dan op werkenbijhetopenluchtmuseum.nl!