IN BEELD

Het kerstpakket

MEER DAN EEN BLIKJE PATÉ

Tekst en Beeld Mike Raanhuis

Dennis van Zanten bij de inpakafdeling van zijn bedrijf.

Het kerstpakket lijkt ieder jaar luxer, mooier en duurder te worden. FNV Magazine liep in Drachten mee bij KerstpakkettenXL, met jaarlijks zo’n 400.000 verkochte kerstpakketten een van de grootste aanbieders van ons land. Eigenaar Dennis van Zanten: ‘Kerstpakketten van honderd euro zijn eerder regel dan uitzondering.’

Het kerstpakket anno 2020 staat niet meer in verhouding tot het pakket met dat blikje paté of het piccolootje met bubbels van vroeger. Tegenwoordig heb je als werkgever de mogelijkheid om in thema’s te denken: oosters, oer-Hollands, duurzaam, home & living of body & wellness. Niets lijkt te gek. Eigenaar van KerstpakkettenXL Dennis van Zanten kan deze trend alleen maar beamen: ‘Dat klopt, ‘nee’ zullen wij niet snel verkopen aan onze klanten.

The sky is the limit.’ Van Zanten geeft een rondleiding door de zeshonderd vierkante meter grote showroom. Met ruim twintig jaar ervaring in het samenstellen, verkopen, inpakken en uitleveren van kerstpakketten heeft hij alles al zien langskomen. Volgens hem is vooral ‘duurzaamheid’ dit jaar erg in trek.

‘Wij kopen zelf veel in met een duurzaam karakter, dat vinden wij belangrijk. Dat het gecertificeerd is, dat het klopt en dat er een mooi verhaal bij zit. Zo hebben wij een stoeltje, een krat en een serveerplank in het assortiment die wij speciaal in Indonesië laten maken. Zoiets werkt twee kanten op; naar een goed gevoel voor een medewerker, maar ook naar de mensen die zo’n product hebben gemaakt. Die profiteren er goed van, voor hen is het een stukje bestaansrecht.’

GEEN BEDRIJFSFEESTJES

Vroeger was het kerstpakket er vooral om werknemers de winter door te helpen met levensmiddelen. Nu is het een blijk van waardering en kan het kerstpakket er heel anders uitzien. Kijk er niet van op als er braadpannen, blenders, minibarbecues en zelfs rugzakken tevoorschijn komen uit het moderne kerstpakket. Kerstpakketten van honderd euro zijn eerder regel dan uitzondering. Van Zanten: ‘Met ‘dank’ aan corona. Er zijn dit jaar nauwelijks borrels, barbecues of bedrijfsfeesten geweest, dus we merken dat bedrijven dit jaar flink uitpakken met hun pakketten. Ze zijn luxer en duurder.’

HECHTE CLUB

‘Wij werken met een hechte club mensen’, aldus Van Zanten. ‘Er zijn alleen al meer dan vijftig medewerkers in de logistiek om alle kerstpakketten in te pakken, dat zijn er momenteel tussen de vierduizend en vijfduizend per dag. Kijk, je kunt bij ons terecht voor vijf kerstpakketten, maar ook voor twintigduizend. Wij doen alles onder één dak, het is een geolied intern proces. Mijn credo is: ik kan geen reden bedenken waarom iemand niet bij ons zou kopen, wij kunnen namelijk alles leveren.’

Natuurlijk krijgen ook alle eigen medewerkers een kerstpakket overhandigd. Hierover vertelt Van Zanten: ‘Feit is dat onze mensen ieder jaar keihard werken voor ons en daarom willen wij ze groots bedanken. Ik geef geen details, maar ga er maar van uit dat zij qua omvang het grootste kerstpakket van Nederland krijgen.’

Van Zanten, concluderend: ‘In algemene zin kun je stellen dat voor de meeste werknemers het kerstpakket pas actueel is op het moment dat ze het van hun werkgever krijgen, ergens in december dus. Voor ons ligt dat nét even anders. Wij zijn in november al bezig met het bedenken en samenstellen van de nieuwe collecties voor het jaar erop. Ik zeg weleens: als de meeste mensen hun kerstpakket nog aan het verteren zijn, dan zijn wij alweer bezig met het nieuwe jaar!’

‘DOOR CORONA PAKKEN BEDRIJVEN DIT JAAR EXTRA UIT’

Deel deze pagina