FAQ

THELMA & JANNY

Geven antwoord


Onder gepensioneerden leven veel vragen over inkomen, wonen, zorg en vrije tijd. Als doorgewinterde leden van FNV Senioren hebben wij, Thelma en Janny, op veel vragen een antwoord!

Voor m’n vrouw heb ik een traplift aangevraagd bij de gemeente. Binnenkort hebben we een keukentafelgesprek. Kan de FNV ons helpen bij de voorbereiding van dat gesprek?

Ja, dat kan. Bij FNV Senioren komen geregeld vragen binnen over hoe het precies zit met een Wmo-aanvraag en het keukentafelgesprek.

We leggen het uit: senioren moeten langer thuis blijven wonen, maar met het verstrijken van de jaren ontstaan er helaas ook gebreken. En dan zijn er hulpmiddelen in huis nodig, zoals een traplift, douchestoel of handgrepen in het toilet. Of is het nodig dat een thuishulp je helpt in de huishouding. Ook kan het zijn dat je vervoer nodig hebt, omdat je niet meer zelfstandig kunt reizen.

Voor deze ondersteuning kun je een Wmo-aanvraag indienen bij je gemeente, waarna een zogenoemd keukentafelgesprek volgt. Hierin beoordeelt een ambtenaar of je de hulp of woningaanpassing vergoed krijgt. Een Wmo-aanvraag indienen of een keukentafelgesprek voeren kan best lastig zijn. Daarnaast verlopen de procedure en de toewijzing van hulp lang niet altijd zoals het hoort (lees daar meer over in het bericht 'Senioren staan in de kou') Daarom helpt FNV Senioren je kosteloos met informatie en advies. Wil je ondersteuning van onze begeleiders Keukentafelgesprek? Stuur dan een mail naar seniorennoordwest@fnv.nl of bel met ons Contactcenter (088 - 368 0 368, elke werkdag van 08:30 – 17:30 uur).

Ik ontvang sinds kort AOW en een klein aanvullend pensioen. Maar volgens mij mis ik een pensioenbedrag. Hoe kom ik daar achter?

Gepensioneerden die twijfelen over hun pensioeninkomen: het komt vaak voor. Zeker als je in je loopbaan meerdere banen hebt gehad en pensioen in verschillende fondsen hebt opgebouwd. Vermoed je dat je dat het pensioenbedrag niet klopt of mis je een pensioen - of weet je dat zeker - onderneem dan actie! Normaal gesproken krijg je van je pensioenfonds(en) automatisch bericht welk bedrag je vanaf welke datum ontvangt. Je kunt je pensioenoverzicht ook zelf op mijnpensioenoverzicht.nl inzien (daar heb je wel een DigiD-code voor nodig). In het overzicht staat hoeveel AOW en pensioen je ontvangt.

Mis je een pensioen of heb je vraagtekens bij het bedrag, neem dan contact op met de pensioenuitvoerder waar je dat pensioen hebt opgebouwd (kijk voor een lijst van uitvoerders op mijnpensioenoverzicht.nl). Als je niet meer weet of en waar je in het verleden pensioen hebt opgebouwd, bel of schrijf met de servicedesk van mijnpensioenoverzicht.nl via telefoonnummer 020-75 12 870 (werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur) of info@mijnpensioenoverzicht.nl Een brief sturen kan ook, via het postadres: Vergeten Pensioenen, Verrijn Stuartlaan 1F, 2288 EK Rijswijk. Op mijnpensioenoverzicht.nl staan onder ‘veelgestelde vragen’ antwoorden op veel vragen over AOW, pensioen(bedragen) en achterhalen van ‘vergeten pensioenen’.

Wil je daarna nog hulp bij het opsporen van pensioenen of twijfel je nog steeds aan een pensioenbedrag, bel dan met ons Contactcenter (088 - 368 0 368).

Tijdens een fietstocht ben ik aangereden door een auto, die me geen voorrang gaf. Bij de val heb ik m’n schouder gebroken. Kan ik de schade verhalen op de automobilist?

Oei, een gebroken schouder, dat is pijnlijk. Beterschap! Het lijkt erop dat de automobilist schuld heeft aan het ongeluk. In dat geval kun je schadevergoeding, zoals voor medische kosten en fietsreparatie, eisen bij de veroorzaker. Overigens, als FNV-lid krijgen jij en jouw gezinsleden gratis juridische hulp bij letselschade die door iemand anders is veroorzaakt. Dat kan dus een verkeersongeluk zijn, maar ook een medische fout, een ongeval tijdens je (vrijwilligers)werk of mishandeling. Je kunt onze hulp inroepen via het Contactcenter (088 368 0 368) of hier een schriftelijke melding te doen.

Deel deze pagina