GOED GEHOLPEN
EEN SPELDJE EN NOG GEBAK OOK
Tekst Luuk Obbink Beeld Marijn Van Der Waa
Wie de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt, moet AOW en vaak ook pensioen aanvragen. Dat gaat vrijwel altijd goed. Maar voor de keren dat dit niet het geval dreigt te zijn, kan een belletje van de FNV veel gedoe voorkomen.
‘Echt, het is in Nederland goed geregeld’, zegt FNV-kaderlid Rob van der Toorn (69), die vanuit zijn woonplaats Wateringen als contactpersoon senioren (CPS) maandelijks een aantal leden belt als ze op de drempel staan van hun niet meer werkzame leven. ‘Je hebt mijnpensioenoverzicht.nl en je krijgt bericht van de SVB als je een aanvraag voor de AOW moet doen. Negen van de tien keer gaat het allemaal goed.’
AOW
Maar dan die tiende keer. Zoals die vrouw die niet zo digitaal vaardig was en haar werkgever had gevraagd haar berichtenbox van de overheid te beheren. ‘Ze was een paar maanden eerder gestopt met werken, dus niemand keek nog naar haar berichten. Zo had ze gemist dat ze een aanvraag moest doen voor haar AOW’, vertelt Van der Toorn. ‘Ik heb haar toen aangeraden de SVB te bellen met het verzoek om het bericht alsnog per post te sturen. Dat was geen probleem en ze heeft het verder zelf geregeld. Want daar gaat het ook om: de mensen niet alles uit handen nemen, maar ze in staat stellen het zelf te regelen.’
Aanvulling
Vaak gaat het om mensen met een migratieachtergrond, tekent hij daarbij aan. ‘Dan is het vaak al voldoende om mensen erop te wijzen dat ze het beste hun kinderen even kunnen vragen om het in orde te maken.’ Bij een vrouw van Afrikaanse komaf was dat niet voldoende. ‘Ze verbrak steeds de verbinding, omdat we elkaar niet verstonden. Ze vroeg me Engels te spreken. Normaal gaat dat wel, maar met al die moeilijke termen is dat toch lastig.’
Uiteindelijk lukte het via een man waarvoor ze in huis schoonmaakwerk verrichtte. ‘Ze was al 22 jaar in Nederland en dreigde haar AOW mis te lopen. Via deze man heb ik haar ook gewezen op de aanvullende inkomstenvoorziening ouderen (AIO), voor wie geen volledige AOW heeft opgebouwd.’
Gebak
Een enkele keer leidt een contact tot veel meer dan waar de CPS voor staat opgesteld. ‘Iemand meldde dat hij al vijftig jaar lid was van de FNV en vroeg naar een speldje. Op mijn opmerking dat hij daar even het Contactcenter van de FNV voor moest bellen, vertelde hij dat hij dat al had gedaan, maar er niet verder mee was gekomen. Goed, ik ben op zoek gegaan naar de lokale afdeling en dat was best een hoop gedoe. Maar uiteindelijk ben ik samen met de voorzitter van de lokale afdeling bij hem op bezoek gegaan om het speldje te overhandigen. We kregen nog gebak ook.’